گزارشی از خدمات بهزیستی استان به افراد دارای آسیب بینایی

روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان سمنان به نقل از معاونت توانبخشی بمناسبت روز جهانی نابینایان (۲۴ مهرماه) گزارشی از جامعه هدف و اقدامات بهزیستی استان ارائه کرد.

در این گزارش آمده است:

نرخ شیوع معلولیت بینایی در استان ۲۹ نفر در هر ده هزار نفر می باشد و در حال حاضر از تعداد ۱۴۶۷۷ فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی استان سمنان، ۲۰۳۶ نفر دارای اختلال بینایی بوده که ۶۴۲ نفر شدت خفیف، ۶۰۸ نفر شدت متوسط، ۶۵۵ نفر شدت شدید و ۱۳۰ نفر خیلی شدید هستند و ۱۲۹۱نفر آنان مرد و ۷۴۵نفر را زنان تشکیل میدهند.

بخش عمده ای از خدمات سازمان به افراد دارای معلولیت از جمله آسیب دیدگان بینایی در قالب خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه و با استفاده از ظرفیت های اجتماعی اعم از سازمان های غیر دولتی، گروه های محلی خودیار و تسهیلگران فعال در شبکه خدمات روستایی ارائه می شود که ۴۲۷ نفر فرد دارای آسیب بینایی خدمات مختلفی را در زمینه سلامت، آموزش، معاش، فعالیت های اجتماعی و توانمند سازی بخش های دولتی و غیر دولتی و اعضای جامعه دریافت می کنند.

در سال ۱۴۰۲ تعداد ۵۰ نفر از افراد دارای آسیب بینایی از مناسب سازی مسکن و تجهیزات فعالیت های روزمره زندگی بهره مند گردیده اند.

 با عنایت به ضرورت پیشگیری از انواع معلولیت ها در  اجرای برنامه ی کشوری پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال  در سال ۱۴۰۲ تعداد  ۲۳۴۴۳  کودک غربال شدند که ۹۹۱نفر به اپتومتریست ارجاع شده و از این تعداد ۸۱۴نفر مراجعه و ۶۸ نفر به چشم پزشک ارجاع شده ۶۶ نفر مراجعه نمودند.

  کمک هزینه ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت  به تعداد ۵۰ نفر از افراد دارای معلولیت بینایی در  در طی  سال ۱۴۰۲پرداخت و همچنین براساس تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان تعداد  ۱۰۰نفر از افراد دارای آسیب بینایی طی سال جاری با دریافت سفرکارت معلولان ایران (سماکارت) از خدمات بلیط نیم بها در سفرهای بین شهری بهره مند گردیده اند.

کمک هزینه معیشت جهت ارتقا کیفیت زندگی و تسهیل معیشت گروه های مختلف دارای معلولیت پرداخت می گردد و تعداد ۱۶۶۱ نفر افراد دارای معلولیت بینایی بهره مند از مستمری، تعداد ۱۰۶ نفر افراد دارای معلولیت بینایی بهره مند ازحق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده و ۹ نفر دارای معلولیت بینایی بهمراه ضایعه نخاعی بهره مند ازحق پرستاری ضایعه نخاعی هستند.

جهت دانلود فایل گزارش کلیک نمائید.

کد خبر 119528

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد